Mănăstirea Moldoviţa

G
E
O
G
R
A
F
I
E

Pagina Nationala
Pagina
principală

Index Romania
Index
Romania

Geografie
Geografie

Contact
Contact

Limba Engleza

Ultima actualizare:
15 ianuarie 2009

 
Location Manastirea Moldovita
Harta detaliată a zonei

Harta localităţii / obiectivului


In codrii ce acopereau odinioara clinurile celor doua obcine ddin stinga si din dreapta vaii Moldovitei, ca si pe piriul Cimirna in sus, vietuiau, inca din secolul al XIV-lea, numerosi pusnici care cu timpul si-au intemeiat o modesta bisericuta din lemn. Pe linga ea s-au inaltat apoi chilii luind astfel nastere o colectivitate duhovniceasca. Sihastria aceasta avea sa fie extinsa in viitor. Dintr-un vechi hrisov aflam ca "manastirea noua" a cazut in paragina datorita alunecarilor de rteren. Ruinele acesteia se mai vad si astazi, nu departe de actuala manastire ctitorita de Petru Rares la 1532.

Ceea ce ni se infatiseaza acum, daca privim de la exterior, este de fapt o fortareata cu ziduri puternice (de 1,20 m grosime) si inalte (de 5 m), cu turnuri in ambele colturi ale fatadei si un turn puternic al portii, frumos marcat de o imposta cu tor in torsada. Odata patrunsi in incinta pe sub arcada gangului subtil decorat cu "funii" sculptate in piatra sintem surprinsi de ansamblul vizualizat. Iar mai tirziu si de componentele lui, separat luate: nava bisericii din mijlocul incintei de obicei inflorate este svelta, bine proportionata, de plan treflat si cu peretii acoperiti in intregime cu fresce ca "filele unui album deschis la toate paginile"; apoi meterezele zidului deasupra drumului de straje de pe laturile de nord si de vest ale incintei.

Putin ascunsa privirii dintii, in coltul de nord-vest se inalta conturul interesantului edificiu arhitectonic all Clisiarnitei, cu frumosul ei turnulet circular cu scara interioara. Acoperisul bisericii cu panta lui mult inclinata si stasina lata sporeste impresia de verticalitate conferind turlei proeminenta si o buna etalare a bazei sale frumos stelate. Pentru toate acestea biserica manastirii Moldovita se detaseaza fata de celelalte constructii similare. proportiile mult sporite ale edificiului se explica si prin adaugirea pridvorului si a camerei mormintelor - care lipsesc de obicei - ca si prin inaltimea zidurilor care contribuie la armonizarea intregului.

Elementele care individualizeaza aceasta constructie se pot sintetiza prin: insolita solutie a prelungirii navei prin cuprinderea a inca doua spatii; dispunerea simetrica a ferestrelor pronaosului; ancadramentul usilor de sub cornise proeminente si nu in ultimul rind inalta maiestrie a exprimarii iconografice. Din acest punct de vedere, Biserica "Buna Vestire" a manastirii Moldovita este, dupa opinia multor specialisti ai picturii murale "unul dintre cele mai importante monumente de arta romaneasca veche". Cunoastem ca dupa cinci ani de la terminarea constructiei bisericii s-a terminat si zugraveala (1537). Executata de catre zugravii unei epoci de mare referinta in arta noastra plastica, pictura Moldovitei este bine pastrata cu exceptia fatadei dde nord. Dintr-un inceput trebuie spus ca intreaga pictura "impune prin monumentalitate, prin forta expresiva a desenului, prin calda armonie cromatica, de asemena prin claritateea programului iconografic". Dominanta gamei cromatice este, in cazul Moldovitei, galbenul auriu cu suave reflexe solare de un fast subtil si o distinsa eleganta. Alaturi de Voronet, Sucevita, Arbore si Humor, Moldovita face parte din salba de monumente de notorietate universala pentru ceea ce specialistii numesc "genul picturii exterioare medievale din Moldova". Temele preferate de zugravii timpului - "Imnul Acatist", "Arborele lui Ieseu" sint prezentate in acest loc (peretele de miazazi) mult mai amplu si spectaculos decit in reprrezentarile similare din alte locuri. In acelasi sens in "Asediul Constantinopolului" folosirea perspectivei face posibila o vedere panoramica a scenei de lupta. In acest cadru remarcam si faptul ca bisericile din cetatea asediata seamana perfect cu sfintele lacasuri bucovinene. Apoi se constata in "Rugaciunea tuturor sfintilor" - "Cinul" si nu numai aici, multa verva, personajele sint antrenate intr-un cuvios dialog, sint volubile iar coloritul contribuie expresiv la umanizarea lor.

Frescele interioare ne retin atentia chiar de la tabloul votiv in care fiecare personaj dintre membri familiei ctitorului este distinct individualizat. Chipul Maicii Domnului din dreapta tronului Imparatului ceresc are multe similitudini fizionomice cu cel al femeilor din partea locului. Bolta pronaosului maiestrit instelata, sinaxarul si alte doua icoane ale Fecioarea dovedesc nu numai amplele posibilitati de exprimare plastica ci si cunoasterea de catre zugrav a elementelor artei occidentale ca si a acelora folosite in rasarit. In acest context "Fecioara cu Pruncul" zugravita in luneta usii pronaosului este considerata de exegeti ca fiind ceea mai sensibila imagine plastica a maternitatii din pictura noastra medievala. Stilui grafic si pe alocuri miniaturizant al zugravului Moldovitei se desprinde si din icoana de hram - "Buna Vestire" - aflata deasupra usii gropnitei. Inedit este si faptul ca in aceasta incapere a mormintelor se afla si o tainita - deci un spatiu ce putea adaposti in vremuri grele odoarele bisericii, obiectele de cult si alte bunuri. In naos sint prezentate cele mai de seama episoade din Patimile Domnului in forma de friza (de povestire) ceea ce se numeste in popor "Drumul crucii". Pe peretele din partea de vest este tabloul votiv ce reprezinta familia ctitoriala, cel mai reusit tablou al lui Petru Rares.



De o deosebita bogatie decorativa este Catapeteasma, toata sculptat in lemn si acoperita cu stuc aurit. Dominata metalizata a aurului, decorul cu motive vegetale si din loc in loc cu pasari aflate in fata unor vase cu aapa vietii, medalioanele, icoanele imparatesti ale praznicilor confera Sfintului Altar o nota de cucernica solemnitate.

Clisiarnita - corespondentul casei destinate Voivodului, membrilor familiei sale sau inaltilor oaspeti - aflata pe latura de nord-vest - are un remarcabil aspect de monumentalitate. Aici este adapostita in prezent o foarte valoroasa colectie de obiecte de cult si de arta veche. Vase, candele, broderrii si manuscrise, icoane de multe sute de ani stau alaturi de cel mai onorat si contemporan "odor" - "Marul de aur" - onoranta distinctie atribuita de Federatia Internationala a Ziaristilor si Scriitorilor de Turism ca legitima recunoastere a valorii fara egal a monumentelor de arta medievala din aceasta parte de tara.

Alte informaţii: